گفت و شنود ويژه
مشعل مشعل

 

 

درست يکسال پيش از امروز،نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان به مثابه ادامه دهنده راه نيروهای تجددگرا و پيشرو سده پسين جامعه ما مجوز قانوني بدست آورده و در پهنه سياسي افغانستان به خاطر دفاع از منافع زحمتکشان به مبارزات  علني و مسالمت آميز پرداخت. اين سازمان  که توسط شماری از افراد ميهن پرست و ترقي خواه ،با درک از شرايط سياسي،اجتماعي و اقتصادی کشورما راه اندازی گرديده بود، در يک روز نمادين ( اول جنوری) راجستر گرديد که اعضای آنرا به ياد رويداد بزرگ در تاريخ معاصر کشور ما انداخته و خاطرهء تابناک نخستين کنگرهء مؤسس جمعيت دموکراتيک خلق را که در اول جنوری 1965 عيسايي برگزار گرديده بود و به مثابه سرآغاز تحولات شگرف سياسي در جامعه ما به شمار مي آيد،زنده ساخت. اين رويداد والا ، نه تنها مژدهء خوشي برای بزرگداشت از هر دو مناسبت سترگ در زنده گي سياسي  نهضت فراگيربود ،بل روز تجديد  پيمان هم بود. پيمان مقدسي که به خاطر کار خلاق در راه برآورده ساختن آرمانهای پاک و والاگهر نسل پيشين مبارزان که زنده گي شانرا در راه دفاع از انسان زحمتکش و ايجاد جامعه مرفه و شگوفا ، تحقق دموکراسي و عدالت اجتماعي از دست داده بودند، دربين رهروان کاروان پيشگام وپيش آهنگ  ترقي ودموکراسي وطن محبوب مان به صورت آگاهانه وصادقانه  بسته شد.

گزارشگر مشعل پيرامون همين رويدادتاريخي گفت و شنود ويژه يي با آقای شيرمحمدبزرگر رئيس مجلس موسسان  نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان انجام داده است که برای خواننده گان عزيز مشعل پيشکش مي دارد.

 

   دوست عزیزآقای شيرمحمد  بزرگر ، جای مسرت است که زمینه آن مساعد شد تا درآستانهء نخستين سال راجسترشدن نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان با شما گفت و شنودی داشته باشم .اجازه دهيد تا ضمن ابراز تهنيت به مناسبت اين روز خجسته به شما و از طريق شما به همه اعضای نهضت فراگيرچه در داخل وچه در خارج کشور ،از اينکه برای انجام اين گفت و شنود ابراز آماده گي نموديد از شما سپاس گزاری نموده و پرسش هايم را پيشکش نمايم :

 

    مشعل: لطفاً به خواننده گان گران ارج مشعل درباره رشد  ساختار تشکيلاتي وگسترش صفوف نهضت فراگیر دموکراسي وترقي افغانستان ,طي یک سال پس ازراجستر شدن ان روشني اندازيد؟

  پاسخ : اجازه دهيد از فرصتي که بمن دست داده قبل ازینکه به سوالات جواب ارائه بدارم، به شما و به همه دست اندر کاران مشعل تا بناک از صمیم قلب از جانب خود، هیأت اجرائیه و مجلس موسسان ابراز شکران نمایم.

خوشحالم ازینکه موقع گفت و شنود با شما دست داد. جریده وزین مشعل در جامعه میان جوانان ، سالمندان ، زنان ، کارگران ، معلمین مکاتب ، استادان پوهنتون ، متعلمین و محصلین اعتبار شایسته کسب نموده است که برایتان تبریک می گویم  . ماهنامه مشعل در همه ولایات خواننده گان و علاقمندان خود را دارد، فوتوکاپی میشود و دست به دست می گردد. همینکه ماه به تاریخ بیستم می رسد همه از یکدیگر می پرسند که شماره جدید نرسیده است؟. این خود گواه بر مدیریت خوب شما میباشد. مشعل در آستانه سالگرد خود قرار دارد که من پيش از پيش این جشن را به شما ، همکاران قلمی و کلیه علاقمندان آن تبریک می گویم . حال به جواب سوال های شما می پردازم.

    رشد کمی وکیفی نهضت فراگير به مثابه مهمترین عرصهء فعالیت آن همواره مورد توجه بوده ودر دستور کار مجلس موسسان وهیات اجراییه ان قرارداشته ودارد  وتصامیم لازم درین زمینه اتخاذ گردیده وبه منصهء تطبیق قراردارد.  برحسب چنین تصامیم وتدابیر با مسرت باید گفت که در فاصله زمانی  پس از راجستر شدن نهضت که مدتی زیادی نیست ؛  نهضت ما به طور قابل ملاحظه رشد کرده است .

جای خرسندی است که نهضت ما خوب رشد میکند وبیشترین بخش ازنیروهای بازمانده وفعال چپ دموکراتیک کشور, سرنوشت شانرا با نهضت فراگیر گره زده اند . ما اکنون دارای  دستگاه وشعبات دایما فعال مرکزی هستیم , وشبکه تشکیلاتی نهضت به اکثریت قاطع ولایات تاسطح قریه ها گسترش يافته  وفعالانه کار میکند .

  اخیراً من به ولایات جوزجان،بلخ  ، بغلان ، کندز، ننگرهار و لغمان سفر داشتم ودرجلسات شورا های ولایتی وهیات های اجراییه ان شرکت ورزیده پیرامون رشد وتقویت صفوف نهضت تبادل نظر داشتیم وبررسی ها نشان داد که ما دروضعیت بهتر نسبت به يکسال پيش قرارداریم . طي يک سال سپری شده بر پراگنده گی  تشکیلاتی و سازمانی غلبه حاصل شد ه  وکمیت کثير اعضا که در روابط انفرادی و تماس های شخصی قرارداشتند  در واحدهای اولیه وشورا ها تنظیم شده اند.

   مشعل  : با من موافق  خواهيد بود که کار در بين جوانان يکي از ويژه گي های کار حزبي – سياسي است . بنابراين آيا گفته مي توانيد که به خاطر کار بين جوانان چه تلاش هايي انجام داده و پذيرش جوانان در صفوف نهضت به چه منوال است؟

پاسخ: باید اعتراف نمود که جمع کردن نیروها خود وقت زیاد ما را گرفت. ما نیکو می دانیم که آینده به جوانان تعلق دارد. هیچ حزب و سازمانی بدون کار با جوانان آینده ندارد. در بسیاری از شورا های ولایتی ، شهری ، ناحیوی و ولسوالی مسوولین موظف برای کار در بین جوانان وجود دارند . واحد های اولیه ما در پوهنتون ها و لیسه ها فعال هستند. فکر می کنم در زمان نه چندان دوراز لحاظ کمی صفوف نهضت فراگيربه دوسه برابر ارتقا کند  و عضويت جوانان در نهضت بیشتر از پیش تقویه خواهد شد. ما به این امر نیز توجه داریم که تدویر کورس های درسی برای متعلمین ، ایجاد کلوپ های سپورتی ، کورس های نقاشی ، خطاطی و رسامی مراکز خوب کار با جوانان بوده می توانند. که متناسب به امکانات درین عرصه ها کار شده است.

  جوانان را بیکاری تهدید می کند. فارغان مکاتب به فیصدی کم چانس تحصیلات بالاتر می یابند. متباقی بر بیکاری وفقر در فکر مهاجرت و کار رهسپار کشور های  همسایه می شوند. فرار مغزها وجود دارد وعده يي از انها چون افزار و وسيله يي در دست گروپ های مافیایی موادمخدر و مخالفین مسلح دولت بنابر فقر اقتصادی قرار می گیرند .جوانان که ازین حالت رنج می برند خواهان تغیير و تحول اند. ما به سمت دهی سالم چنین گرایش توجه داریم. سوگمندانه دولت  صرف به ایجاد معینیت جوانان در ترکيب وزارت فرهنگ اکتفا کرده و پروگرام موثر و سودمندی که آینده نگر باشد ندارد.

مشعل:کار با نهاد های اجتماعي چگونه دنبال گرديده و آيا سازمان های اجتماعي و صنفي چون،زنان،جوانان،کارگران ،پيشه وران و... در جنب شوراهای نهضت فراگير وجود دارند ، و يا هنوز تشکيل همچو اتحاديه ها تنها در دستور کار تان قرار دارد ؟

پاسخ : پایه های اجتماعی نهضت فراگیر از طریق کار با سازمان های اجتماعی تقویت می شود. ما ایجاد سازمان های اجتماعی مجزا از هم در جنب هر حزب را مفید نمی دانیم ، در عوض ترجیح می دهیم از سازمان های ملی سراسری وتشکل اقشارمختلف درین سازمانها حمایت نموده، باانان کار کنیم و تا ثیر مثبت وارد سازيم و شایستگی آنرا در عمل پیدا نمايیم. با اطمینان برایتان گفته می توانم که نهضتی ها در اتحادیه های کارکنان و پیشه وران از اعتبار خوب و شهرت نیک برخوردار هستند. در کار با جوانان به پیشرفت هايي نایل آمده ایم. کار با زنان در شهر های بزرگ خوب است ولی در محلات و قریه جات خصوصیات خود را دارد که با توجه به آن به دقت پیشبرده می شود.

 درهیأت اجرائیه و مجلس موسسان ، شورا های ولایتی ، ولسوالی ، ناحیوی فعالین سازمان های اجتماعی اعم از کارگران ، پیشه وران ، زنان ، جوانان و دهقانان عضویت دارند. اینها همه بیانگر اهمیتی است که نهضت فراگیر برای این نهاد ها وسازمانها قایل گریده است.

دولت هیچ پلانی برای تقویت این نهاد ها ندارد . بلکه با وضع قوانین بدون مشوره و تفاهم این نهاد ها باعث تضعیف شان میشود.چنانچه اخیراً همایشي بخاطر اعتراض به قانون جدید کار از جانب اتحادیه ملی کارکنان( امکا ) سازمان داده شده بود.

 

      مشعل: کار در راستای تدوير کنگره وحدت به چه منوال است،لطفاً بگوييد که با چه تعداد از احزاب و سازمانهای سياسي تماس داشته و دورنمای کار تانرا چگونه ارزيابي مي نماييد؟

    پاسخ : وحدت  وحضور یک پارچه نیروهای وطنپرست وترقی خواه کشور دروضعیت سیاسی  به یک ضرورت مبرم ملی  وامرتاخیر ناپذیر مبدل شده است .   

  نهضت فراگیرمبتنی بر این ضرورت ملی  از همان ابتدای فعاليت آن در صحنه ء سیاسی  ودر اولین پیام های خویش به همه نیروهای  همسو وهمفکر مراجعه نمود و طرح   وحدت  دریک سازمان واحد وبزرگ ، سراسری وفراگیر را پیش کش ساخت . که با استقبال گرم نیروهای وطنپرست وترقی خواه کشورمواجه گردیده است   .

     ما راعقیده بر ان است که وحدت یک عملیه وامر ارگانیک است که بر مبنای اصول وآرمانها ی مشترک ودید گاه های فکری وسیاسی همسان  صورت میگیرد ، نه زدوبند های میکانیکی که برای بازی های منحط سیاسی وقدرت طلبی به عمل می اید.  این درحالیست و تجارب نیزنشان داده است که  وحدت ها و اتحاد های میکانیکی  نه تنها آینده ندارد، بلکه  پیامد های حتا فاجعه بار برای جنبش های وطنپرستانه و پیشرو ،دموکراتیک ودادخواهانه در پی دارد .

  به تاسی ازین اصل ،مجلس موسسان نهضت دراعلامیه مورخ 13جوزای 1384 اصول مرامی ، مبانی سازمانی – تشکیلاتی ودعوت گنگره وحدت و میکانیزم  دعوت وتدویر چنین کنگره را مطرح ساخت و پیشنهاد نمود وبا اراده قاطع و بدون خود محوری و بزرگ نمایی  درجهت تحقق این طرح ومفکوره ها به فعالیت اغاز کرد ودرین راستا با  تعدادی  ازاحزاب، گروپ ها و سازمان های  سیاسی درداخل وخارج کشور وارد مرحله گفتگوی صادقانه و صمیمانه گردید وبا برخی ازانها کمیسیون های مشتر ک  وحدت را ایجاد نمود ه است وکار میکند .

    به سلسله این مساعی چنانچه شما میدانید چندی قبل نماينده گان هيأت اجرائيه مؤقت کميسيون اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان درکمیسيون مشترک وحدت با هیأت حزب متحد ملی  پس از مذاکرات متداوم وطولانی در ضمن تدوین طرح سند "خطوط کلی دیدگاه ها ومبانی وحدت " نهضت فراگیر وحزب متحدملی توافق نمودند ودرضمیمه يادداشتي یک پيشنهادی برای اتخاذ تصمیم وفیصله به صورت جداگانه به مقامات رهبری هردو سازمان ارسال وراجع ساختند.

   هیأت اجراییه مجلس موسسان نهضت فراگیر با استقبال گرم از کار ومساعی کمیسیون مشترک  ،   طرح سند"خطوط کلی دیدگاه ها ومبانی وحدت" ارسالی کمیسیون مشترک را بعد از مطالعه وتحلیل همه جانبه، درطی مصوبه مورخ 25  عقرب 1385 خويش با تعدیلات وتکمیلات خورد و کوچک تصویب نموده وبه کمیسیون مشترک جهت کار بعدی محول ساخت . بنابر ان انچه که کمیسیون خواسته و به ما مربوط بود انجام شده است  که در زمينه منتظر عکس العمل رسمی وموضع گیری رهبری حزب متحد ملی می باشیم .  اما باتاسف که حزب متحدملی تا هنوز، موضع گیری رسمی هیات رهبری خودرا که درپيشنهاد کمیسیون مشترک خواسته شده  ابراز نداشته است .

    مشعل  :شما آگاهي داريد که حزب متحد ملي ضمن نشر اطلاعيه يي،مسووليت درزمینه  کندی پروسه ء وحدت  را بدوش نهضت فراگیر انداخته و به گونه يي انگشت انتقاد را متوجه نهضت فراگير ساخته است . پاسخ شما به این گونه ادعا ها چیست ؟ 

  پاسخ :  موضع گیری نهضت فراگیر در زمینه وحدت نیروهای وطنپرست و ترقی خواه ، شفاف ،اصولی، صادقانه ومصممانه است ،که دراسناد مرامی ، پیام ها ، اعلامیه ها وعمل ما متبارز بوده  و انعکاس یافته است .

همانگونه که در بالا گفتم  ما خواهان وحدت ارگانیک هستیم که بر مبنای اصول وارمانها ی مشترک ودید گاه های فکری وسیاسی همسان  صورت میگیرد , نه وحدت وزدوبند میکانیکی که برای بازی های منحط سیاسی وقدرت طلبی به عمل می اید. تجارب نیزنشان داده است که  وحدت ها و اتحاد های میکانیکی - سیاسی نه تنها اینده ندارند، بلکه  پیامد های حتا فاجعه بار برای جنبش های وطنپرستانه و پیشرو ،دموکراتیک ودادخواهانه در پی دارد.

دررابطه به اطلاعیه ء تشکیلات خارج کشورحزب متحدملی باید خاطر نشان سازم که  آنچه درین اطلاعیه به ادرس نهضت فراگیرابراز شده است نه فقط یک سو تفاهم است ؛ بلکه عدم صداقت و شفافیت در اراده ء حزب متحد ملی را درزمینه ءوحدت منعکس میسازد.

      با این وجود ما منتظرپاسخ وموضع گیری رهبری حزب متحدملی درزمینه ء طرح سند "خطوط کلی دیدگاه ها ومبانی وحدت" و پيشنهادات ضمیمه ان می باشیم .

    درین شکی نیست که تامین وحدت ویک پارچه گی نیروهای وطنپرست وترقی خواه تا حدودی یک امر پیچیده ودشوارمی باشد ، اما اگر واقعی بینی واراده ء سیاسی ، گذشت وصمیمیت درمیان باشد ، وبراشتراکات فراوان اتکا شود وبراختلافات نه چندان بزرگ ودرواقع سلیقه ها وخودخواهی های شخصی وایگویزم گروهی غلبه شود ، دیگر مانع اساسی درراه وحدت باقی نمی ماند .

   مشعل: همزمان با مرگ نابه هنگام زنده ياد محمودبريالي يکي از پيش کسوتان نهضت فراگير،همانگونه که آن بزرگمرد در زنده گي اش به خاطر ايجاد و بارورشدن نهضت فراگير از هيچگونه تلاش و کمک معنوی دريغ نورزيد، بدون تردید بايد گفت که مراسم درگذشت و بزرگداشت از آن رفيق پاکروان در کابل نيز به معرفي هرچه بيشتر نهضت فراگير در بين ترقي خواهان جامعه ما کمک نمود. بنا براين مي خواستم  از شما خواهش نمايم تا با در نظرداشت  استقبال پرشور مردم از نام وخاطرهء آن يار از دست رفته که خود یکي از اساسگذاران نهضت فراگير دموکراسي وترقي افغانستان بود، نظرتان را در مورد دورنمای کاری تان در اين هوا وفضای مساعد برای خواننده گان مشعل بيان داريد.

پاسخ : وفات زنده ياد محمود بریالی ضایعه بزرگ برای جنبش چپ دموکراتیک محسوب می شود. در اطلاعیه هیأت اجرائیه مجلس موسسان نهضت فراگیر آمده است (( اگر بریالی جسماً با مانیست ، خاطره ها ، اندیشه ها  و آرمان هایش رهنمود کار ومبارزه ما را تشکیل میدهد )). محمود بریالی با مرگش آموختاند و فضای مساعد وحدت و نزدیکی را در بین وطنپرستان بوجود آورد و چهره حقه بازان را نیز افشا نمود. با اطمینان می توان گفت آنانی که برای سعادت و رفاه مردم زحمتکش می اندیشیدند  به باور کامل آدرس روشن و جایگاه خواسته های خویشرا در می یابند. این پروسه جریان دارد. محمود بریالی با مرگش اتحاد و همدلی را به نهضت ارمغان داشت و ما آنرا بمثابه امانت بزرگ با جان و دل حفظ و برای تحقق آن مبارزه خواهیم کرد.

مشعل : لطف کرده بگوييد که نهضت فراگير به خاطر سهم گيری فعال در زنده گي سياسي دراینده نزدیک چه کارهايي مبرم را دربرابر خود قرارداده است ؟

 پاسخ :  نهضت فراگیر در دفاع از جهات دموکراتیک قانون اساسی و مشارکت فعال در انتخابات وبخاطر پایان دادن به جنگ ، تامین صلح ، وحدت ملی ، زدودن فقر و بیکاری ، رشد اقتصادی ، تعلیم وتربیه، شفافیت و پاسخگویی مبارزه می کند.

   در انتخابات شوراهای محلي و پارلماني در مشوره و توافق با سازمان ها ونهاد های ملی - دموکراتیک کاندید های را در محلات مناسب ارایه خواهیم نمود اگر دستبرد و جعل موجود نباشد و انتخابات بطور شفاف و با رعایت نورم های دموکراسی پیشبرده شود. کاندید های نیرو های ملی و دموکراتیک که در تفاهم هم به انتخابات می روند منجمله کاندید های نهضت فراگیر هم پیروزهايي چشم گيری نايل  خواهند آمد.

مشعل :   تشکر از اينکه وقت تانرا در اختيار من گذاشتيد.

 

                                

  از شما هم  تشکر و سپاس بی پایان .

 

 

 


 


February 12th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها